AMuse: placemaker Hildegard Assies

Elke jaar in juni verschijnt de AMuse; hét magazine van AM over placemaking. Inspirerend en informerend. Voor iedereen die geïnteresseerd is in placemaking en alles wat daarbij hoort. Met bijzondere placemakers, spraakmakende interviews, boeiende verhalen, het laatste nieuws op het gebied van placemaking en nog veel meer. In de aanloop naar de nieuwe editie publiceren we  maandelijks 'AMuse; placemakers aan het woord'. Deze keer: Hildegard Assies

Beroep: Directeur Breda Marketing
Leeftijd: 48
Trots op: Dat we van Breda echt een merk maken
Key in placemaking is… Bouw steden voor mensen. Mensen maken de stad.

Goud

“Ik ben mijn carrière begonnen op Schiphol. Samen met anderen heb ik het airport cityconcept ontwikkeld. Een luchthaven is een plek waar mensen 24/7 leven en werken. Soms verblijven passagiers er uren. Dan moeten zowel het proces als de beleving op orde zijn. Wij hebben van Schiphol een betekenisvolle plek weten te creëren. Mijn eerste les was hoe belangrijk het is om mensen gewoonweg te observeren. Zittend op een stoel in de terminal heb ik alleen maar naar hen gekeken: hoe bewegen ze zich? Wanneer raken ze gestresst en wanneer juist niet? Die observatie was goud waard.”

Zet mensen centraal

“Als je weet hoe mensen zich op een plek bewegen en wat hen beweegt, kun je een plek maken waar mensen gelukkig zijn. Zet mensen altijd centraal. Als je dat doet, heb je hun behoeftes en motivaties in kaart. Neem niet zomaar iets aan. Onderzoek het en toets het. Dat is in mijn ogen het belangrijkste in placemaking en het is voor mij de basis van alles wat ik doe.”

Schoon toilet

“Mensen hechten veel waarde aan schone toiletten. Ik vond het bizar om erachter te komen hoe belangrijk dit aspect in placemaking is. Of het nu op een luchthaven, evenement of in een stad is. Toch wordt het vaak vergeten. Met voldoende en hygiënische toiletten geef je mensen het gevoel dat er voor hen wordt gezorgd. Het gaat natuurlijk niet alleen om die toiletten. Alle basics moeten op orde zijn. Je gaat je daar niet mee onderscheiden, maar als het niet goed geregeld is, nemen mensen dit onbewust mee in hun keuze.”

City marketing

“Ik ben drie jaar geleden begonnen als directeur van Breda Marketing. Het leek mij een geweldige uitdaging om na verschillende plekken zoals luchthavens, winkelcentra en stations dit keer een hele stad te branden. Een stad kent veel stakeholders en is daarmee complexer en dynamischer. City marketing gaat heel erg over hoe je nieuwe bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten kunt laten kiezen voor een stad. Het is hierbij van essentieel belang dat de stad zich onderscheidend en relevant positioneert.”

Stad van de toekomst

“Bouw een stad voor mensen en bouw een stad van de toekomst. Een stad die ook – of juist – voor volgende generaties relevant is. In mijn optiek is dit ontzettend belangrijk en wij jagen deze visie met Breda Marketing echt aan. Door een-op-een met mensen in gesprek te gaan en hen te verbinden: waarom doen wij dit en hoe kunnen zij hieraan bijdragen? Het is een langzaam proces, maar ik merk dat steeds meer mensen dit gedachtegoed omarmen en daar ben ik best trots op.”

Gezond en duurzaam

“Ik vind gezondheid belangrijk. Voor mezelf en voor anderen. Daarom vond ik het ook zo leuk om met AM mee te denken over het concept om in Breda de gezondste wijk van Nederland te maken. Het speelt ook een grote rol in de marketing van Breda. Als ik het heb over een stad van de toekomst doel ik op een gezonde, sociale en duurzame stad. Een groene stad. Een stad in een park. Ik denk dat dit bijdraagt aan het levensgeluk van mensen en ik vind dat wij met z’n allen een verantwoordelijkheid hebben om duurzame steden voor nieuwe generaties te bouwen.”