AMuse: placemaker Diane van Toor

Elke jaar in juni verschijnt de AMuse; hét magazine van AM over placemaking. Inspirerend en informerend. Voor iedereen die geïnteresseerd is in placemaking en alles wat daarbij hoort. Met bijzondere placemakers, spraakmakende interviews, boeiende verhalen, het laatste nieuws op het gebied van placemaking en nog veel meer. In de aanloop naar de nieuwe editie publiceren we  maandelijks 'AMuse; placemakers aan het woord'. Deze keer: Diane van Toor

Beroep: Gebiedsmarketing, -communicatie & -participatie Van Toor Communicatie
Leeftijd: 40
Trots op: Het bouwen van mijn eigen huis
Key in placemaking is… Verbinding

Aan de zijlijn

“Ik heb twaalf jaar als communicatieadviseur bij BPD gewerkt. Ik werkte vooral vanachter mijn bureau, stond overwegend aan de zijlijn. Op een gegeven moment merkte ik dat ik veel liever in het veld wilde staan. Vanuit de overtuiging dat als je fysiek je betrokkenheid toont, als mensen je gezicht zien, dat dat een ontwikkeling alleen maar ten goede komt. Met die gedachte ben ik voor mezelf begonnen.”

Draagvlak creëren

“Wat ik dacht, blijkt te kloppen. Iedere keer weer. Mensen leren mij nu echt kennen en weten me te vinden. Het maakt de drempel lager en de lijntjes korter. Iedere ontwikkeling heeft een community manager nodig. Iemand die naar alle stakeholders luistert en hen met elkaar verbindt. Ik probeer altijd ieders belang te vertalen en ervoor te zorgen dat iedereen elkaar begrijpt. Zó creëer je draagvlak. Dat kun je gewoon niet vanaf een afstand doen.”

Luister!

“Ik verbaas me er weleens over hoe vaak iedereen langs elkaar heen communiceert. Mensen gaan er vaak van uit dat iets wel duidelijk is. Het spreekt toch voor zich? Maar dat is een misvatting. Mensen luisteren over het algemeen slecht. Ze horen het wel, maar luisteren niet. Want wat bedoelt iemand werkelijk en waar komt het vandaan? Je weet niet hoe vaak iemand tegen mij zegt ‘Hèhè, eindelijk iemand die naar me luistert…’ Neem mensen mee in het proces, betrek ze erbij, dan heb je al zoveel gewonnen.”

Hoef en Haag

“Bij Hoef en Haag is het effect van de aanwezigheid van een community manager goed te zien. Na al die jaren weet iedereen mij te vinden. Als de aannemers iets willen communiceren, doen ze dat via mij. Net als de gemeente. Ook bewoners houden mij op de hoogte en ik hen. Daarvoor hebben we een dorpsvereniging opgezet. Zo hebben we altijd ogen en oren in het dorp. Inmiddels ziet iedereen mij als verbinder, ze vertrouwen me. Daar ben ik best trots op.”

Als zoete broodjes

“De dorpsvereniging is een voortvloeisel van de sterke community die we in Hoef en Haag hebben opgebouwd. De laatste jaren lijkt community building minder belangrijk te zijn geworden. Het was voor de verkoop ook niet nodig; woningen gingen als zoete broodjes over de toonbank. Het probleem is ook dat het niet meetbaar is, er is geen hard meetmateriaal om de positieve effecten te meten. Hierdoor wordt het belang van community building niet altijd ingezien. Dat vind ik jammer. Een sterke community geeft zoveel meerwaarde aan een project.”

Teamsport

“Ze zeggen weleens dat gebiedsontwikkeling teamsport is. Daar ben ik het roerend mee eens. Je doet het samen, met alle stakeholders. Zeker bij een grote ontwikkeling is dit van belang. Je hebt elkaar nodig, hebt andere inzichten nodig. Je kunt het allemaal wel zelf bedenken, maar soms is iets in de praktijk gewoon niet logisch of wordt het niet breed gedragen en dan brokkelt het gecreëerde draagvlak snel af.”